Irakese geesten

Mokhallad Rasem / Monty (B)
Irakese geesten

Mokhallad Rasem / Monty (B)
Irakese geesten
gasmasker.jpg
Monty | € 16/12/8
27/8 - 20:30
28/8 - 20:30
29/8 - 20:30
De Keuze 10
Tekst en regie: Mokhallad Rasem. Van/met: Sarah Eisa, Julia Clever, Ahmed Khaled, Duraid Abbas, Mokhallad Rasem. Productie Monty en Jamaa El Irakya. Met de steun van de Stad Antwerpen.
Foto: Dhyaa Khaled
Duur: 100 min | Engels, Nederlands, Arabisch, Frans en Duits

Winnaar van de Jong Theater prijs op Theater aan Zee 2010 in Oostende!

De Irakese theatermaker Mokhallad Rasem woont en werkt sinds een viertal jaar in België. De confrontatie van werelden, zoals Europese theaterteksten in een Arabische context, is typisch voor zijn werk. Ook in Irakese geesten gaat hij op zoek naar een theatertaal die de culturele verschillen overstijgt.

Irakese geesten is geen oorlogsrelaas, maar handelt over de impact van de recente oorlogen in zijn land op verleden, heden en toekomst van zijn generatie. Deze generatie heeft bijna alleen maar oorlog meegemaakt; voortdurende politieke veranderingen, constante angst, dagelijkse gruwel,... Wat een onmogelijk te vatten realiteit is voor de Westerse toeschouwer, verbeeldt Rasem - samen met twee gevluchte Irakese acteurs en twee Vlaams-Duitse actrices - met de nodige lichtheid en humor.

FR Irakese geesten n'est pas un récit de guerre, mais un spectacle qui aborde l'impact des conflits récents sur le passé, le présent et l'avenir d'un pays. Cette génération nía quasiment connu que la guerre, les changements politiques, la peur constante, la cruauté quotidienne...

EN Irakese geesten is not an account of war, but deals with the impact of the recent wars in Iraq on the past, present and future of Mokhallad Rasem's generation. This generation has almost solely experienced war: ongoing political changes, constant fear, daily terror.

Volgens de jury:

www.theaterfestival.be/jury

Uit de pers:

De voorstelling neemt de onmogelijkheid om de ervaring van de oorlog uit te beelden voortdurend mee in de voorstelling zelf. Humor is daarbij niet alleen een truc maar belichaamt, achter het circusachtige van de hele vertoning, de kracht van de lach die ook buiten het theater, in reële extreme situaties, het ondragelijke dragelijk maakt. (rekto:verso, L. De Cauter)