En Atendant
Rosas
En Atendant
In En Atendant zet Anne Teresa De Keersmaeker een nieuwe stap in haar onderzoek naar het samengaan van dans en muziek. Na The Beatles in The Song, is het uitgangspunt deze keer de ars subtilior: een polyfonische muziekvorm uit de 14de eeuw. Een periode van ontreddering waarin de pest woedt en de Kerk verscheurd raakt door interne conflicten. Vandaag lijkt die ontreddering actueler dan ooit. Tegenover de complexiteit en ongrijpbaarheid van het leven plaatst De Keersmaeker het lichaam. In al zijn kracht en vitaliteit, maar ook in zijn kwestbaarheid en sterfelijkheid.
Het is diezelfde adem die Anne Teresa De Keersmaeker inspireerde voor de choreografie 'En Atendant'. Bij haar geen choreografie zonder hijgende lijven, geen zang zonder trillende lucht. 'En Atendant' wil de tederheid blootleggen waarmee de intellectuele en tegelijk sobere liederen binnen de Ars Subtilior tot stand kwamen. De Keersmaeker doet dat op magistrale wijze: de zang laat ze pulseren als een ademhaling, terwijl de choreografie zich met ontroerende precisie ontvouwt, frase per frase, nu eens in stilte en dan weer onder begeleiding van de 14de-eeuwse muziek.
En Atendantwas de eerste voorstelling die de juryleden voor het Theaterfestival selecteerden.