En Atendant

Rosas
En Atendant

Rosas
En Atendant
c_Anne_Van_Aarschot3.jpg
Kaaitheater | € 25/€20
2/9 - 20:30
3/9 - 20:30
Choreografie Anne Teresa De Keersmaeker Gecreëerd met en gedanst door Bostjan Antoncic, Carlos Garbin, Cynthia Loemij, Mark Lorimer, Mikael Marklund, Chrysa Parkinson, Sandy Williams, Sue-Yeon Youn Muziek Ars Subtilior Muzikanten Bart Coen, Els Van Laethem, An Van Laethem, Michael Schmid Scenografie Michel François Kostuums Anne-Catherine Kunz Repetitieleiding Femke Gyselinck Assistent van de artistiek directeur Anne Van Aerschot Musicologisch advies Felicia Bockstael Productieleiding Johan Penson geassisteerd door Tom Van Aken Techniek Wannes De Rydt, Davy Deschepper, Jan Herinckx, Simo Reynders Geluid Alex Fostier Naaister Maria Eva Rodriguez Assistentie naaister Valerie Dewaele, Elise Flury, Tatiana Vilkitskaia, Emma Zune Met dank aan Florence Augendre, Deborah Hay, An van Laethem, Annelies Van Gramberen Productie Rosas Coproductie De Munt / La Monnaie (Brussel), Festival Grec (Barcelona), Grand Théâtre de Luxembourg, Théâtre de la Ville (Parijs), Festival d’Avignon, Concertgebouw Brugge
Foto: Anne Van Aarschot
Duur: 100 min | zonder tekst

In En Atendant zet Anne Teresa De Keersmaeker een nieuwe stap in haar onderzoek naar het samengaan van dans en muziek. Na The Beatles in The Song, is het uitgangspunt deze keer de ars subtilior: een polyfonische muziekvorm uit de 14de eeuw. Een periode van ontreddering waarin de pest woedt en de Kerk verscheurd raakt door interne conflicten. Vandaag lijkt die ontreddering actueler dan ooit. Tegenover de complexiteit en ongrijpbaarheid van het leven plaatst De Keersmaeker het lichaam. In al zijn kracht en vitaliteit, maar ook in zijn kwestbaarheid en sterfelijkheid

Volgens de jury:

 

Het is diezelfde adem die Anne Teresa De Keersmaeker inspireerde voor de choreografie 'En Atendant'. Bij haar geen choreografie zonder hijgende lijven, geen zang zonder trillende lucht. 'En Atendant' wil de tederheid blootleggen waarmee de intellectuele en tegelijk sobere liederen binnen de Ars Subtilior tot stand kwamen. De Keersmaeker doet dat op magistrale wijze: de zang laat ze pulseren als een ademhaling, terwijl de choreografie zich met ontroerende precisie ontvouwt, frase per frase, nu eens in stilte en dan weer onder begeleiding van de 14de-eeuwse muziek.

En Atendantwas de eerste voorstelling die de juryleden voor het Theaterfestival selecteerden.