Kind

Alexandra Broeder/Bonte Hond
Kind

Alexandra Broeder/Bonte Hond
Kind
KIND_BonteHond_KamerichBudwilowitz_EYES29_HR.jpg
Spel Claartje Auf dem Brinke, Dymphe Mensink, Hymke Theunissen, Kasper Hermsen, Jubin Zabihi, Noa Arman, Rixt Bilker . concept en Regie Alexandra Broeder . tekstbijdragen & assistentie Jorieke Abbing . vormgeving Sacha Zwiers . lichtontwerp Gé Wegman . geluidsontwerp Wessel Schrik . dramaturgie Simone Hogendijk . illusies Woedy Woet . techniek Siemen van de Werf en Maarten de Rooij . regie-assistentie (stage) Marieke Dijkwel . productie Roos van Kooy . video Judith Hofland . spel video Eva Zwart . foto affiche Ben van Duin . grafische vormgeving Cool Chica Design . artistiek producent en coaching: Joop Kuyvenhoven . met dank aan Marike op den Akker, Willeke van Wijk, Corrosia! Almere en de ouders van alle meespelende kinderen
Foto: Kamerich Budwilowitz
Nederlands
9+

Alexandra Broeder confronteert in Kind haar publiek met een onderhuidse, schemerige wereld op de grens van fantasie en werkelijkheid. Zeven kinderen tussen 9 en 14 jaar spelen – op onavolgbare wijze - de hoofdrol in dit duister sprookje waarin niets is wat het lijkt.

 

DEZE VOORSTELLING KAN OMWILLE VAN DE BESCHIKBAARHEID VAN EEN AANTAL KINDEREN NIET HERNOMEN WORDEN

Volgens de jury:

In dezelfde beklemmende en verontrustende sfeer baadt Kind van Alexandra Broeder bij Bonte Hond. Deze jonge, bijzonder getalenteerde regisseur ontwikkelde de voorbije jaren een heel eigen theatertaal, steeds balancerend op de grens tussen fantasie en werkelijkheid.

Theater door kinderen is vaak schattig en lief, zo niet in de wereld van Broeder. Liet ze eerder (Nature of Nurture) kinderen in de huid kruipen van zuipende en rokende volwassenen, creëert ze nu een wereld bevolkt door  zombiekinderen die als geesten ronddolen in een wat op het eerste gezicht een veilige kinderkamer lijkt. Broeder slaagt er dankzij een strakke regie in om de zeven kinderen hun dwingende spel tot het einde consequent te laten volhouden.

Kinderen kunnen zonder ouders, luidt de boodschap van dezevoorstelling. Omdat ouders steeds makkelijker zonder hun kinderen lijken te kunnen, klinkt het tussen de lijnen. Deze Annie op dope brengt vooral volwassenen van hun stuk. En dat gebeurt zelden of nooit bij voorstellingen, bedoeld voor kinderen vanaf 9 jaar.