Cesena

Rosas / graindelavoix
Cesena

Rosas / graindelavoix
Cesena
PHO_14477_Rosas_Cesena_foto_HermanSorgeloos.JPG
| € 35 (tickets via www.demunt.be of www.kaaitheater.be)
Villers-la-Ville
31/8 - 5:20
1/9 - 5:20
2/9 - 5:20
Concept:Anne Teresa De Keersmaeker, Björn Schmelzer/Choreografie: Anne Teresa De Keersmaeker/Muzikale leiding:Björn Schmelzer/Gecreëerd met en gedanst door Rosas en graindelavoix:Olalla Alemán / Els Van Laethem, Haider Al Timimi, Bostjan Antoncic, Aron Blom , Carlos Garbin, Marie Goudot, Lieven Gouwy, David Hernandez, Matej Kejzar, Mikael Marklund, Tomàs Maxé, Julien Monty, Chrysa Parkinson, Marius Peterson, Michael Pomero, Albert Riera, Gabriel Schenker, Yves Van Handenhove, Sandy Williams/Scenografie: Ann Veronica Janssens/Kostuums:Anne-Catherine Kunz/Muziek: Ars Subtilior/ Repetitieleiding: Femke Gyselinck/Assistent van de artistieke directeur:Anne Van Aerschot/ Productieleiding:Johan Penson/Geluid:Vanessa Court, Alexandre Fostier/Technici: Simo Reynders, Jan Herinckx, Wannes De Rydt, Michael Smets/Naaister: Maria Eva Rodriguez/Assistentie kostuums:Valérie Dewaele /Productie:Rosas/ Coproductie:La Monnaie/De Munt (Brussel), Festival d’Avignon, Théâtre de la Ville (Parijs), Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Festival Oude Muziek Utrecht, Guimarães 2012, Steirischer Herbst (Graz), deSingel (Antwerpen), Concertgebouw Brugge
Foto: Herman Sorgeloos
Duur: 1u40 | zonder tekst

Voor Cesena werkten Anne Teresa De Keersmaeker en Rosas samen met Björn Schmelzer en diens ensemble graindelavoix. Deze nieuwe voorstelling is haast de pendant te noemen van voorganger En Atendant. Waar de schemering toen haast onmerkbaar overliep in de nacht, luidt dit stuk het begin van de dag in. 19 dansers en zangers staan samen op de vloer, en tasten de grenzen van hun kunnen af. Dansers zingen en zangers dansen, opnieuw in dialoog met de 14e eeuwse weerbarstige partituren van de Ars Subtilior. Ann Veronica Janssens staat voor de derde keer in voor de creatie van een scenografie van kleur en licht, een sculptuur van de verglijdende tijd, van de voortdurende transformatie van wat ons omringt, en van wat enkel doorheen de tijd zichtbaar wordt. Het begin van de nieuwe dag, of een nieuwe kijk op een ver verleden.

Ayla Satijn van De Barbaren infiltreert in de wereld van Rosas. Het resultaat lees je op: http://www.fabuleus.be/cgi-bin/F.cgi?a=b&id=B2&f=08.

Volgens de jury:

Met Cesena breit Anne Teresa De Keersmaeker een risicovol, maar wondermooi vervolg aan En Atendant, waarmee Rosas vorig jaar op Het Theaterfestival stond. Toen vormde een avondlijke troost de basistoon, hier is het een delicaat ochtendgloren. Dertien dansers en zes zangers vervloeien met elkaar alsof het niets is: ze uiten de hoop op een nieuwe gemeenschap, met simpele medemenselijkheid als krachtbron. Zelfs instrumenten zijn achterwege gelaten. Dat typeert voor de jury het volgehouden pad van De Keersmaeker meer dan wie ook van haar generatie naar de heruitvinding van zichzelf in een spirituele ecologie. Tegelijk mag de inbreng van Björn Schmelzer van graindelavoix geenszins onderschat worden. Artistieke fusies als Cesena, van artiesten voor wie vorm en inhoud heilige doelen vormen, zijn uitzonderlijk.

Uit de pers:

"Geniaal in zijn eenvoud." (De Standaard)