Cesena
Rosas / graindelavoix
Cesena
Voor Cesena werkten Anne Teresa De Keersmaeker en Rosas samen met Björn Schmelzer en diens ensemble graindelavoix. Deze nieuwe voorstelling is haast de pendant te noemen van voorganger En Atendant. Waar de schemering toen haast onmerkbaar overliep in de nacht, luidt dit stuk het begin van de dag in. 19 dansers en zangers staan samen op de vloer, en tasten de grenzen van hun kunnen af. Dansers zingen en zangers dansen, opnieuw in dialoog met de 14e eeuwse weerbarstige partituren van de Ars Subtilior. Ann Veronica Janssens staat voor de derde keer in voor de creatie van een scenografie van kleur en licht, een sculptuur van de verglijdende tijd, van de voortdurende transformatie van wat ons omringt, en van wat enkel doorheen de tijd zichtbaar wordt. Het begin van de nieuwe dag, of een nieuwe kijk op een ver verleden.
Ayla Satijn van De Barbaren infiltreert in de wereld van Rosas. Het resultaat lees je op: http://www.fabuleus.be/cgi-bin/F.cgi?a=b&id=B2&f=08.Met Cesena breit Anne Teresa De Keersmaeker een risicovol, maar wondermooi vervolg aan En Atendant, waarmee Rosas vorig jaar op Het Theaterfestival stond. Toen vormde een avondlijke troost de basistoon, hier is het een delicaat ochtendgloren. Dertien dansers en zes zangers vervloeien met elkaar alsof het niets is: ze uiten de hoop op een nieuwe gemeenschap, met simpele medemenselijkheid als krachtbron. Zelfs instrumenten zijn achterwege gelaten. Dat typeert voor de jury het volgehouden pad van De Keersmaeker – meer dan wie ook van haar generatie – naar de heruitvinding van zichzelf in een spirituele ecologie. Tegelijk mag de inbreng van Björn Schmelzer van graindelavoix geenszins onderschat worden. Artistieke fusies als Cesena, van artiesten voor wie vorm en inhoud heilige doelen vormen, zijn uitzonderlijk.
"Geniaal in zijn eenvoud." (De Standaard)