Krenz, de gedoodverfde opvolger

De Koe
Krenz, de gedoodverfde opvolger

De Koe
Krenz, de gedoodverfde opvolger
PHO_15527_Krenz_c_Koen_Broos.jpg
Monty | € 14/10
29/8 - 20:30
30/8 - 20:30
31/8 - 20:30
Tekst en spel: Willem De Wolf/Ontwerp en uitvoering klank en licht: Pol Geusens
Foto: Koen Broos
Duur: 1u15 | Nederlands

Krenz, de gedoodverfde opvolger is een tekst over het fenomeen van 'de tweede man'. Over de ambities, de loyaliteitsproblemen en de frustraties van diegene achter de schermen; van de altijd parate, afwachtende plaatsvervanger of de veelbelovende zoon. 

In de tekst verbindt Willem de Wolf zijn eigen communistische jeugd met die van Egon Krenz, de kortstondige politieke leider van DDR ten tijde van de val van de muur. Voor De Wolf belichaamt Krenz een leven dat er maar niet uit wil zien als dat je dacht dat het er bij je voorganger uitzag. Nooit zo licht, zo comfortabel, zo klaar, zo gearriveerd. Een leven ook, waarin je altijd stond te wachten op het startschot. Dat uiteindelijk ook klonk. Om je neer te schieten...

Hestia Perkisas infiltreert in de wereld van De Koe. Het resultaat lees je op: http://www.fabuleus.be/cgi-bin/F.cgi?a=b&id=B2&f=05.

Volgens de jury:

Willem de Wolf maakte het pareltje van deze selectie: een (auto)biografische terugblik op de idealen én de verstarring van het communisme. Met niet meer dan een paar foto’s licht het nieuwe Nederlandse lid van De Koe het geval Egon Krenz uit. Krenz was de eeuwige tweede onder Honecker in de DDR, en zag uiteindelijk als kersverse staatsleider de Muur vallen. Wat wij daarmee te maken hebben? Krenz is niet alleen de Bildungsgeschiedenis van De Wolf zelf, maar ook die van Europa: de kroniek van een vergeten alternatief. Met zijn doordachte pen, maar ook met zijn authentieke persoonlijkheid op scène blijkt De Wolf een van de fijnste recente aanwinsten voor de Vlaamse podiumkunsten. Zo ontwapenend, zo wereldwijs, zo vol noodzaak zie je theater zelden gemaakt worden. De jury viel voor Krenz als één blok.