Roel Verniers Prijs

Uitreiking
Roel Verniers Prijs

Uitreiking
Roel Verniers Prijs
roel_veniersckoenbroos_klein.jpg
deSingel - Blauwe zaal
13/9 - 19:00
Foto: Koen Broos

Op 22 september 2011 stierf auteur, columnist, theatermens, en ex-coördinator van Het Theaterfestival Roel Verniers op 37-jarige leeftijd aan kanker. Als inspirerende figuur gaf hij velen de moed hun dromen te realiseren ('ge moet dat doen!').

Daarom bedacht Het Theaterfestival de Roel Verniers Prijs, die dit jaar voor de derde keer werd uitgereikt aan een jonge theatermaker uit Circuit X. The great downhill journey of little Tommy van Jonas Vermeulen en Boris Van Severen kwam als winnaar uit de bus. 

Hieronder leest u het volledige juryverslag:

The Truth about Kate
Davy Pieters

Sterk vormelijke voorstelling over het construeren van een popster door publiek, familieincrowd, media en zichzelf. Applaus voor Naomi Velissariou, een zeer getalenteerde actrice, die optimaal gebruik maakt van alle vormelijke toeters en bellen. Straffe switches tussen talen, soundeffecten, dialecten en personages maken ons zeer benieuwd naar de volgende voorstelling van deze ploeg.

White Lies
Lies Pauwels

Geweldig gespeeld fictief sollicitatiegesprek tussen een ouder wordende actrice en Lars Von Trier. Een sterke tekst van Rob De Graaf over acteren/theater, over het leven als fictie, over het onvermogen je leven te leiden en verantwoordelijkheid nemen. Met minimale middelen toont Lies Pauwels anderhalf uur lang haar tragikomisch talent.

 

Heimat
Freek Vielen, Rebekka de Wit, Tom Struyf, Suzanne Grotenhuis en Harald Austbø

Bijna-dertigers op zoek naar antwoorden op essentiële levensvragen, die ze voorleggen aan de oudere generaties. Sterke en ontroerende voorstelling met veel diepgang. De goed opgebouwde mooie tekst resulteert in sober verteltheater waarin generation Y haar zoekende zelf laat zien in een straffe combinatie van videomateriaal en live twijfels

 

The Great Downhill Journey of Little Tommy
Jonas Vermeulen en Boris Van Severen

Heel gedurfd om de rock opera nieuw leven in te blazen en dat energiek en consequent door te voeren in een universeel schelmenverhaal over een kleine jongen die de wereld intrektFiguren uit Steinbeck en Faulkner met de muzikaliteit van Ween en Mike Patton’s Tomahawk. Deze slimme combinatie van muziek, beeldende kunst en theater overtuigde op alle fronten.

 

The End is Dear
compagnie barbarie

Deze zotte dozen creëren een originele en absurde wereld met veel humor en een sterke vormgeving. Het vertrouwen en de dynamiek binnen het spelerscollectief maakt de meest schizofrene scènes mogelijk. Spellingsdrill als kapstok voor bizarre situaties en sketches, met een gefrustreerde beer als Grieks koor.