Vader

Peeping Tom
Vader

Peeping Tom
Vader
vader__c__herman_sorgeloos_87340023.jpg
Kaaitheater | € 20/16/10
11/9 - 20:30
12/9 - 20:30
Regie: Franck Chartier | Regieassistentie en dramaturgie: Gabriela Carrizo | Creatie en uitvoering: Leo De Beul, Marie Gyselbrecht/Tamara Gvozdenovic, Hun-Mok Jung, Maria Carolina Vieira, Simon Versnel, Brandon Lagaert & Yi-Chun Liu, met de hulp van Eurudike De Beul | Artistieke assistentie: Seoljin Kim, Camille De Bonhome | Geluidscompositie en arrangementen: Raphaëlle Latini, Ismaël Colombani, Eurudike De Beul, Renaud Crols | Geluidsmix: Yannick Willox | Lichtontwerp: Giacomo Gorini & Peeping Tom | Kostuums: Peeping Tom & Camille De Bonhome | Decorontwerp: Peeping Tom & Amber Vandenhoeck | Constructie decor: KVS-atelier, Filip Timmerman, Amber Vandenhoeck | Technische leiding: Filip Timmerman | Technici: Hjorvar Rognvaldsson, Amber Vandenhoeck & Wout Rous | Productie: Peeping Tom | Coproducenten: Theater im Pfalzbau (Ludwigshafen), KVS - Koninklijke Vlaamse Schouwburg (Brussel), Festival GREC (Barcelona), HELLERAU - European Center for the Arts Dresden, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Théâtre de la Ville (Parijs), Maison de la Culture (Bourges), La Rose des Vents (Villeneuve d’Ascq), Le Printemps des Comédiens (Montpellier), met de steun van Sommerszene, Szene Salzburg (Salzburg) | Theater Im Pfalzbau treedt op als principiële partner bij de realisatie van de trilogie 'Vader' - 'Moeder' - 'Kinderen'| Spreiding: Frans Brood Productions | Met dank aan: Héloïse da Costa, Blandine Chartier, Emiliano Battista, Diane Fourdrignier en Seniorencentrum Brussel vzw
Foto: Herman Sorgeloos
Duur: 90 min. |

Met scherpheid en vernuft onderzoekt Vader het ogenblik wanneer de herinneringen (of zijn het verbeeldingen, hallucinaties?) van een oude man voortdurend de realiteiten van het dagelijkse leven in fantasie doen omslaan. Spectaculaire dansscènes worden wondermooi afgewisseld met intimistische en ontroerende beelden.

Vader speelt zich af in de recreatieruimte van een bejaardentehuis, waarbij de torenhoge muren aangeven dat we ons diep onder de grond bevinden. Centraal in dit "voorgeborchte" - ergens tussen het rijk van de levenden en dat van de doden in - vinden we de figuur van de vader, een man die zich geleidelijk aan afschermt van de gemeenschap. Zijn "vervagen" is niet zozeer het verhaal van een individu, als wel dat van de mythologische figuur die de vader is.

Doorheen scènes die nu eens bol staan van actie en al even plots stoppen, lijkt deze figuur afwisselend goddelijk en lachwekkend, gezegend met een heldere geest maar ook afgesloten van de wereld, in verval, leeg. Stoten we al gravend in zijn verleden op een donker geheim, of is hij gewoon krankzinnig ? De andere bewoners en het personeel observeren hem, met amusement of haat, affectie of onverschilligheid in de ogen. Het stuk speelt in op de kloof tussen perceptie en realiteit die steeds groter wordt naarmate lichaam en brein aftakelen. De tijd lijkt voor bejaarden voorbij te kruipen, analoog met de traagheid van hun gebaren. Het zicht wordt mistig en taal en muziek worden enkel nog als lawaai gepercipieerd. De wereld lijkt enkel nog zinvol wanneer ze zichzelf aandient in de vorm van een herinnering. Met scherpheid en vernuft toont Vader het ogenblik waarop de herinneringen - of zijn het verbeeldingen, hallucinaties - van een oud man de dagelijkse realiteit beginnen te overwoekeren.

Vader is het eerste luik van de Vader-Moeder-Kinderen trilogie. Het ging op 10 mei 2014 in wereldpremière in Theater im Pfalzbau te Ludwigshafen (DE). Het stuk werd gekozen tot beste dansvoorstelling van 2014 door de Nederlandse krant NRC Handelsblad en won in 2015 een Premio de la Critica Barcelona in de categorie 'Best International Dance Production'.

Volgens de jury:

“Over de inventieve en knap opgebouwde scènes, weifelend tussen het kleine tedere gebaar en de virtuoze groepsdynamiek, rust een zachte deken van vervreemding. Dat maakt van Vader een van de meest empathische, wervelend gedanste en verrassend vormgegeven portretten van het ouder worden anno 2015.”

Uit de pers:

"‘What a difference a day makes’. Neem het van ons aan, het zit ‘m in het verschil deze Vader gezien te hebben of niet.” – De Morgen