Work/Travail/Arbeid

Anne Teresa De Keersmaeker/Rosas & WIELS
Work/Travail/Arbeid

Anne Teresa De Keersmaeker/Rosas & WIELS
Work/Travail/Arbeid
Schermafbeelding_2015-06-10_om_12.45.44.png
WIELS | € 15 (basis) / 12 (-19)
TICKETS: DE VOORVERKOOP IS AFGESLOTEN. TICKETS VERKRIJGBAAR AAN DE TICKETBALIE IN WIELS.
11/9 - 11:00
Tickets verkrijgbaar in WIELS
12/9 - 11:00
Tickets verkrijgbaar in WIELS
13/9 - 11:00
Tickets verkrijgbaar in WIELS
Concept & choreography:
Anne Teresa De Keersmaeker | Initiated by :WIELS | Curator:
Elena Filipovic | Artistic consultant:
Ann Veronica Janssens | Dramaturgy: 
Bojana Cvejić | Artistic assistant 
Femke Gyselinck | Danced by: 
Boštjan Antončič, Balázs Busa, Carlos Garbin, Marie Goudot, Cynthia Loemij, Sarah Ludi, Julien Monty, Michaël Pomero, Camille Prieux, Gabriel Schenker, Igor Shyshko, Denis Terrasse, Thomas Vantuycom, Samantha Van Wissen, Polina Akhmetzyanova, José Paulo dos Santos, Bryana Fritz, Mikko Hyvönen | Musicians:
Ictus | Music director:
Georges-Elie Octors, Diego Borrello |
Piano: 
Jean-Luc Plouvier
| Flute:
Chryssi Dimitriou
| Clarinet: Dirk Descheemaeker
| Violin:
Igor Semenoff
| Viola:
Jeroen Robbrecht
| Cello:
Geert De Bièvre | Music:
Vortex Temporum, Gérard Grisey (1996) | Costumes:
Anne-Catherine Kunz | Production:
WIELS & Rosas | Co-production (Brussels): 
De Munt/La Monnaie, BOZAR, Kaaitheater, Kunstenfestivaldesarts, Ictus | Supported by:
BNP Paribas Fortis, Fondation BNP Paribas, and Rolex Institute.
Foto: Anne Van Aerschot
Duur: onbepaald |

Work/Travail/Arbeid vertrekt van de eenvoudige vraag: kan een choreografie worden uitgevoerd in de vorm van een tentoonstelling? Als antwoord interpreteerde Anne Teresa De Keersmaeker haar dansvoorstelling Vortex Temporum voor de radicaal verschillende tijdelijke en ruimtelijke omstandigheden van een museale ruimte. Daarbij verplaatste de choreografe de voorstelling niet eenvoudigweg naar een nieuwe omgeving, maar herinterpreteerde ze de dans als een negen weken durende tentoonstelling, doorlopend toegankelijk voor het publiek. De originele lengte van de choreografie, ontworpen voor de gecondenseerde duur van een voorstelling, werd uitgebreid tot cycli van negen uur. Het resultaat is een project dat precies de materie en de condities die lang essentieel waren voor dans, in het bijzonder de strenge structuur en choreografische écriture waarvoor De Keersmaeker bekend staat, tot een geheel nieuwe tentoonstellingsvorm transformeert. Ter gelegenheid van Het Theaterfestival hernemen Rosas, WIELS en Ictus drie maal de basiscyclus van negen uur.

Work/Travail/Arbeid, geïnitieerd door WIELS Centrum voor Hedendaagse Kunst, Brussel, werd gecureerd door Elena Filipovic en is een productie van WIELS & Rosas, in coproductie met De Munt, BOZAR, Kaaitheater, Kunstenfestivaldesarts en Ictus. De tentoonstelling geniet de genereuze steun van BNP Paribas Fortis, BNP Paribas Foundation en Rolex Institute. De herneming is een presentatie van Het Theaterfestival.

Volgens de jury:

“Work/Travail/Arbeid was ook artistiek een buitengewoon succes: door haar werk zo ‘naakt’ te presenteren en te ontrafelen in zijn samenstellende delen maakte De Keersmaeker de choreografische idee, als de motor van een concrete dansuitvoering, zichtbaarder dan in een theaterzaal zou kunnen. Ze opende nieuwe wegen voor de choreografie.”

Uit de pers:

“Work/Arbeid/Travail laat je de dans en muziek fysiek beleven, veel fysieker dan in het theater.” – De Volkskrant